Nattens goda gärning

En helt vanlig natt. Natten mot söndag. Jag gasade iväg från gården för att hämta brorsan (Martin) från Pantzares. Klockan är ungefär kvart i fyra. När jag väl kommit fram såg jag en gammal människa lite längre bort som står stilla med rulator. Jag tänkte inte så mycket mer på det, men det började jag göra desto mer efter att jag hade vänt bilen.

Jag kollade i backspegeln och såg att människan fortfarande stod alldeles stilla. Skänkte inte så mycket tankeverksamhet över det en liten stund. Spanar åt höger för att se om brorsan var på väg.

Jag får för mig att kolla i backspegeln igen. Jag såg inte människan längre. Med liten ansträngning såg jag hur rullatorn låg på marken. Jag kliver ut ur bilen, och ser människan ligga på marken. Alldeles stilla. Lika stilla som hon stod upp stunden innan.

Jag rushar för att hämta brorsan som var beredd att ringa 112. Lite chockade var vi, med tanke på Torstens bortgång för några dagar sedan. Men vi kommer fram och ser en gammal kvinna (70+) som hade ramlat. Det framkom att hon hade balansproblem och att hon varit hos en kompis mitt i natten. Vad ska en gammal kvinna göra ute mitt i natten egentligen?
Vi hjälper henne i alla fall att komma in i sin lägenhet, och sedan var det bara att åka hem igen.

Det var tur att vi var i närheten. Tänk om vi inte hade märkt henne. Då hade det säkert stått i måndagens morgontidning att en äldre kvinna avlidit i centrala Pajala. Och att i efterhand få veta att man var i närheten. Att man hade kunnat hjälpa henne. Jag hade i alla fall inte velat få det på mitt samvete.

Nåja... tillbaka till verkligheten!

Stiger upp strax innan 16:00 ungefär. Och vad har jag gjort idag? Inte mycket egentligen. Vad ska jag göra då? Det blir nog att kolla film. Ingen aning vad det blir för film ännu, men hoppas att det inte blir någon skitfilm som... Halloween Resurection! Den filmen måste vara en av de sämsta filmer jag någonsin har sett. I alla fall om man vill se en skräckfilm. Som komedi kan den fungera alldeles utmärkt.
Och imorgon börjar brorsan, och många andra, skolan igen. Jag behöver ju inte gå i skolan igen (jubel inombords). Kanske ändå besöker de lite då och då. Förutsatt att jag inte jobbar då.

Later.


Kommentarer
Postat av: muffinsmartin

Okej, du missade ngt när du gick förbi ;)

2009-08-23 @ 21:19:35
URL: http://muffinsmartin.blogg.se/
Postat av: Sabi

HAHAH precis!

2009-08-24 @ 18:58:31
URL: http://sabi.blogg.se/sabahudinsabani

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0