Åsnekakor och snö under nationaldagen

Yup! Nu har jag kommit hem från vandringen i... Pallastunturi tror jag det var (osäker på stavningen). Var där med Sacke, Levi, Anna, Jennifer, Camilla och Takuya.


Åkte ungefär vid åttatiden på lördagsmorgonen från Pajala, vidare till Kitkiöjärvi (fortfarande i Sverige) där vi plockade upp Jennifer och Takuya (som för övrigt är en utbytesstudent som Jennifer har lärt känna). Dessutom så började det snöa när vi kom dit.

På självaste nationaldagen! Morsan berättade om en gång då hon hade skolavslutning att det snöade då, men trodde aldrig jag skulle få uppleva något liknande själv. Jag var tvungen att dokumentera det med mobilen. Detta ska visas till framtida barn och barnbarn. Sanna mina ord!
Någon som inte tror mig? Check it out yourself!

Och det där är fan inte frigolit! Tack, Anna, för publiceringstillståndet!

Moving on! Vi åkte vidare till Pallas (NU är det Finland), ett berg vi gick uppför. Eller ja, alla förutom Sacke då. Han skuttade uppför berget likt en gasell i afrikas savanner... sort of. Kanske inte lika graciöst. Efter ca en timme med blåst och hagel/snö i ansiktet var vi uppe. Fast Sacke såg en annan topp, och han ville genast upp på den också, men vi andra röstade ner honom.

    


Vi sprang ner för berget (nästan bokstavligt talat), och sedan drog vi vidare till Olos för att käka, där vi käkade på ett ställe som hette Kammari. Det jag har fått höra om detta ställe är följande: det ska vara jävligt gott käk där! När vi anlände dit så slogs jag av en sak: restaurangen var relativt liten. Den bilden jag hade fått av Kammari var att det skulle vara lite större. Jag beställde hursomhelst husets stek, och det var nästan det enda jag använde pengar till under resan (förutom bensin, eller om det var diesel, och övrigt käk som alla delade på), med tanke på priset: ca 20 euro, som motsvarar ca 200 kronor. Fast då var det ju riktigt gott också!

   

Vidare in till Muonio för diverse shopping: mat, godis, dryck o.s.v. Levi hittade ett par rosa solglasögon (för barn antar jag) som han testade. Jag tänker inte lägga upp den bilden här i alla fall.   :P

Efter det drog vi vidare till Kangosjärvi, där stugan vi skulle övernatta låg. Idyllen påminde lite om amerikanska skräckrullar. Ni vet, de filmer där ett gäng ungdomar övernattar vid en sjö och blir slaktade av något psykopat. Michael Myers, till exempel...



Tillbaka till verkligheten! När det började närma sig sex, sjutiden ungefär, gjorde vi upp en eld, grillade lite. Korv. Kyckling. MUMS!
Under kvällen spelade vi lite spel. Bland annat Monopol, Uno, Skipbo och en ordlek där... Jag orkar faktiskt inte börja förklara reglerna. Inte med min pedagogik. Sacke myntade ett eget ord under den nyss nämnda ordleken: ÅSNEKAKA!
Vi säger att han var i ett "instabilt tillstånd" när han kom på det.
Jag tackar Sacke för detta! Det förgyllde kvällen/natten/helgen på något vis!

Höll ju på att helt glömma bort sjödjursoppa! Det "uppfanns" många ord som slutade på soppa/stuvning den kvällen.

Sedan finns det inte så mycket att säga om söndagen, det vill säga idag. Åkte därifrån vid tiotiden. Åkte längs den finska sidan hem, så det tog ca en och en halvtimme hem.
Det var en skön resa. Vädret hade dock gärna fått vara lite bättre. Vädret gjorde mig dessutom lite trött och seg, men det gick ju över senare. Riktigt skönt faktiskt. Finns inte så mycket mer att säga. Nu väntar jag bara på publicering av andra bilder på facebook.
Var och röstade för första gången nyss. Får se hur min röst påverkar Sverige och Europa i sig.

Måste försöka hitta ett alternativ på transport till balen på onsdag. Frågade Niklas (kusinen) om hans gamla Porsche var här i Pajala, men den var tyvärr nere i Öland. Riktigt synd faktiskt. Men det löser sig nog. Eller hur?

Så vad händer mer idag? Tjaa, med tanke på att jag inte behöver plugga någonting mer så ska jag nog bara ta det lugnt. Ska fara och kolla fotboll om ett tag. Jag avstår första halvleken för bloggens skull. Tecken på engagemang, eller hur? (Huruvida jag är seriös eller inte med detta uttalande, får ni själva tolka)

Man upphör aldrig att förvånas!


Kommentarer
Postat av: Felicia

haha jo tack, jag vet det :P

2009-06-07 @ 16:16:09
URL: http://thetruestory.webblogg.se/
Postat av: Jennifer N.

HAHAHAHA, åsnekakor...(och en massa andra saker som togs upp under lekens gång) kommer jag aldrig att glömma, en riktig klassiker! XD



Och WOW, snö i juni...RULES! >_<

Men var en sjukt rolig 6:e juni iaf! ^^

2009-06-07 @ 19:45:51
Postat av: Anders

Ingen som var med kommer att glömma denna exkursion. Det kommer min blogg samt din och säkert Annas facebook att se till XD

2009-06-07 @ 19:53:06
URL: http://vardagshjalte.blogg.se/
Postat av: Sandra

snö i juni är inte illa alltså :P

2009-06-07 @ 23:21:51
URL: http://froggie.blogg.se/
Postat av: isis

vilka härliga bilder:)

2009-06-08 @ 02:17:55
URL: http://learntolike.blogg.se/
Postat av: °•S O M M A R U N G A R N A•°

GOODMORNING SUNSHINE!

Vad ska du göra för något kul idag då? :D

KRAMAR!

2009-06-08 @ 07:42:39
URL: http://sommarungarna.blogg.se/
Postat av: fille

Sitter i skolan.. sj? :P

2009-06-08 @ 08:00:16
URL: http://thetruestory.blogg.se/
Postat av: Emelie

Ahaa nicce! Ha det så kul :D

2009-06-08 @ 10:48:37
URL: http://seashore.webblogg.se/
Postat av: Sandra

haha nej inte direkt :P

2009-06-08 @ 11:14:22
URL: http://froggie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0