Sälja bensin och P-Piller? (I agree!)

Strosar omkring på Aftonbladet när jag kommer över en artikel om att dagen efter-piller, och andra receptfria läkemedel  införs i mataffärer och på bensinstationer. Daniel Pernikliski, krönikör på Aftonbladet, tar ställning i denna fråga, och det känns som att han och jag tänker ungefär likadant. Han lyfter fram lättillgänglighet, men samtidigt kritiserar han denna tillgänglighet. Citat:

"Sedan kanske man borde se över vad man kan göra i orter på glesbygden, med långa avstånd till apoteken, men det är en annan fråga. Läkemedel hör hemma i en miljö där det kan erbjudas tillsammans med kvalificerat kunnande - något man inte kan få av någon som också säljer korv och bensin."

Vad kan jag säga? Jag håller med. Självklart bra om det finns lättillgängligt, men då måste "kvalificerat kunnande" finnas med. Om det inte medföljer... vem vet vad som kan hända?

"Något man inte kan få av någon som också säljer korv och bensin." Det är väl så det är i nuläget. Frågan som kommer upp i mitt huvud då är: ska man börja utbilda mackpersonal runt om i Sverige inom medicin också? Det är absolut ingenting jag tänker spinna vidare på nu, men ha det i åtanke. Kanske behövs inom snar framtid.

Eller varför inte ha öppet på helger? Jag har faktiskt ingen koll på hur öppettiderna ser ut för apoteken runt om i Sverige. Jag kan bara anta att apoteken i storstäderna har öppet oftare, och i glesbygden öppet mindre. Kollade faktiskt in på apoteket, och letade upp öppettiderna för Pajalas apotek.

Ingen aning om tiderna stämmer, men borde inte apoteken ha öppet åtminstone några timmar under helgen? Eller har de besparingsplaner att följa? Det vet varken du eller jag. Inte jag i vilket fall som helst. Som Daniel också skriver i sin krönika så kan ju misstag ske. Om ett misstag sker på en fredagkväll, låt oss säga i Pajala, var är då möjligheten att införskaffa dagen efter-piller?

Fundera på det ett tag.

Kommentarer
Postat av: Tobias

Ingen aning, vi hade någon tråkig slutskiva :P

2009-11-02 @ 16:22:26
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/
Postat av: Tobias

på slutskivan menar du? nej ingenting, det var bara som att gå på krogen, dans och dricka :P haha

2009-11-02 @ 16:49:51
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/
Postat av: Jannie

fan vilket ballt inlägg. haha.



dagen efter piller på statiol. hahah

2009-11-02 @ 17:06:34
URL: http://chirlii.blogg.se/
Postat av: Jannie

trots allt så tror jag nog att det skulel vara en bra idé faktiskt.. eller det jag försöker förmedla är att jag tror att visa saker som ex. dagen efter piller borde vara mer tillgängliga för folk istället för att det bara kan köpas på apoteket. om det nu är stängt eller man inte har tid/missar exempelvis.



Dock blir det nog så att många ser det då som inte liak stort ansvar att skydda sig ordentligt om det blir lätt tillgängligt..



så det är både och. svårt.

2009-11-02 @ 17:44:07
URL: http://chirlii.blogg.se/
Postat av: Anonym

eöömm, vårdcentralen såklart? Dessutom är det då gratis för unga till 22 år. Än om du skulle gå till apoteket för 67spänn för ett piller. med andra ord BEHÖVER MAN SÅ ÄR DET BARA ATT FARA TILL VÅRDCENTRALEN. dumma pojkar.

2009-11-06 @ 11:57:48
Postat av: Anders

I och för sig, glömde faktiskt bort att tänka på det. Under förutsättning att man nu har en vårdcentral där man bor, men det är en annan historia :)



Dumma pojkar? Det var väl ändå att ta i :P

2009-11-06 @ 12:34:38
URL: http://vardagshjalte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0