En påklistrad självkänsla (Bullshit)

Detta håller ju på att gå för långt!


Bara så ni vet: bilden är en länk.

Tjejer så unga som 12 år sminkar sig. Det är väl en sak om man lånar sin mammas läppstift och mascara för att klä ut sig någon gång, men när man börjar sminka sig innan man går till skolan är det ju något som är fel. Dessa flickor verkar knappast ha någon som helst självkänsla.

"Mamma fattar inte att jag ser ut som en nörd om jag inte sminkar mig, säger Molly Mattisson, 12 år."


Det är ju klart att alla kanske inte har världens bästa självkänsla i början av puberteten. Det är ju något som väldigt många utav oss går/har gått igenom. Men när man måste sminka sig för att få självkänsla kan man ju börja fundera över hur pass mycket alla jävla samhällsideal spelar in i dessa flickors liv. Varför ska en 12-åring behöva bekymmra sig för sådant? Jag är inte 12 längre, så det kanske är svårt att förstå det som händer.

Och NU till min poäng: dessa flickor måste få lära sig att självkänsla inte sitter i vem som kan spöka ut sig mest med hjälp av foundation, mascara, puder och vad än de nu använder. Föräldrarna borde verkligen sitta ner med sina barn och diskutera om dessa saker. Varför inte ta upp detta i skolor och verkligen ställa dessa barn mot väggen och fråga: VARFÖR måste du sminka dig när du bara är 12?

Jag menar, det ÄR inte i en 12-årings skyldighet att behöva "se fin ut" hela tiden. Det ÄR inte en 12-årings skyldighet att svara mot samhällets ideal.

Däremot är det min skyldighet att säga att detta är Bullshit!

Kommentarer
Postat av: nTn

Stämmer så sjukt bra.

Och det är sjukt.



tolvåringar ska ha roligt med sina kompisar, och hallå "man blir mobbad om man inte sminkar sej" wooot?? Detta gör mej så arg!!



Tack för tipset, detta måste jag blogga om!

2009-11-14 @ 22:46:08
URL: http://mittimellanbarn.blogg.se/
Postat av: Jäpp

Därför är Blondinbella en bra förebild, då hon försöker peppa tjejer till bättre självkänsla!

2009-11-15 @ 23:24:23
Postat av: Anders

Menar du bra, att hon verkligen är bra, eller är du sarkastisk? Det är ett konststycke i sig att framhäva sarkasm i textform :D

2009-11-16 @ 11:58:37
URL: http://vardagshjalte.blogg.se/
Postat av: Elin

Samhället går åt fel håll, helt klart. Det är något tragiskt när man möter 12-åringar som har mer smink än en själv(förvisso är jag ingen som sminkar mig särskilt mycket, men principen).

2009-11-16 @ 19:15:28
URL: http://peejan.blogg.se/
Postat av: Ira

Jag började seriöst skratta när jag såg det här..

Det är nästan pinsamt hur dem håller på men samtidigt så är det en materiell värld vi lever i!!

Ta bort alla ungars smink så får vi se hur en dag ser ut :P

2009-11-16 @ 20:42:56
URL: http://craveontour.blogg.se/
Postat av: Ellie

"Det är väl en sak om man lånar sin mammas läppstift och mascara för att klä ut sig någon gång, men när man börjar sminka sig innan man går till skolan är det ju något som är fel."



Vilken värld lever du i?

Jag är glad att jag var barnslig när jag gick i 5an. När det fortfarande var "tillåtet"

Jag går nu på gymnasiet och jag kan säga att jag har lika mycket smink nu som jag hade i 5an-6an..

Det påverkar liksom inte om man var BARN då eller inte. Jag lekte med smink på. Det är inget fel med det..

2009-12-08 @ 22:25:00
URL: http://nattbloggen.devote.se
Postat av: Ellie

Jag menar inte att man sminkar sig FÖR att vara barnslig utan att man kan göra BÄGGE DELARNA :)



Jag tror inte det handlar om att "oroa" sig. Inte när det gäller 12-åringar i alla fall.

Det finns alltid folk som inte sminkar sig i klasserna och de kan vara precis lika elaka som de som sminkar sig. Ännu värre?



Jag tror inte att de vet riktigt vad de menar när de säger "Mamma fattar inte att jag ser ut som en nörd om jag inte sminkar mig" utan de tycker bara att det är tufft att snacka i ett reportage.



Om 12-åringar inte ska få sminka sig så borde inte äldre få göra det heller.

Varför har man smink över huvud taget? Kanske för att täcka över något, bättra på något. Alltså, en slags påklistrad självkänsla, och det gäller inte bara 12-åringar.



Tack tack :)

2009-12-08 @ 23:37:05
URL: http://nattbloggen.devote.se
Postat av: Sara Flodin

Hej detta är min kompis och hon beter sig som en jävla fjortis... Fyfan vad jag hatar henne hon har inga pengar och hon utnytjar hennes kompisar på saker. Men hon kan vara snäll ibland men Vendela kylsten är jätte snäll men Molly mattisson försöker ändra på det!!!

2010-01-13 @ 14:30:53
URL: http://stara.blogg.se/
Postat av: aaaaaaaaaaa:)

Om man är 12 år och tycker om att sminka sig borde man ju få det. Många 12 åringar sminkar sig bara för att det är kul. Inte bara för att de måste vara coola och inte bli mobbade. Det är självklart helt fel att mobba de som inte sminkar sig:)

2011-10-19 @ 20:14:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0