Mitt bloggnamns ursprung (Nostalgi)

Förra natten innan jag somnade kollade jag igenom gamla skolarbeten jag gjort som jag fortfarande har kvar på datorn. Blev en liten nostalgitripp för min del att läsa de flesta texterna, men en text som gav mig allra mest nostalgi av dem alla var mitt tal om vardagshjältar. Det är kanske några stycken som inte vet anledningen till bloggens namn, men detta ämne jag valde att tala om inspirerade mig till det bloggnamnet.

Och när jag ändå tänker på när jag skapade bloggen, så börjar det det närma sig snart ett år sedan jag skrev mina första rader i bloggen. Det har, när jag ändå tänker på det, faktiskt hänt en hel del under snart ett år. Shit alltså.

Nåja, jag får fira mitt ettårsjubileum en annan gång! I slutet av april närmare bestämt. Anledningen till detta inlägg är för att jag vill visa er min inspirationskälla till bloggen från början. Jag tänker nämligen publicera den åt eran läsning nu! Mitt manus till ett tal om vardagshjältar.

Ni får ha i åtanke att jag inte har rättat eventuella stavfel. Sedan finns det vissa grejer som jag i efterhand tycker att jag hade kunnat formulera annorlunda, men det blev som det blev. Dessutom hade jag en bild jag visade upp under talet, men den har jag inte kvar. Det var helt enkelt en bild på Anton Abele som talade inför publik. Okej, varsågoda!

Vilka här inne har gjort någonting gott för en människa någon gång? Upp med en hand. Det kan fast vara en vän, ett syskon eller en förälder. Sen är det en annan sak jag undrar över:

Har någon i denna sal någonsin stoppat en misshandel? Har ni någonsin räddat någon ur en sjunkande bil, även om personen i bilen inte var en del i eran närmaste krets? Har ni någon gång varit så modiga att ni inte hunnit tänka på vad ni gjort, utan bara handlat instinktivt?

Den person som har upplevt en sådan känsla bör uppmärksammas. Det är just dessa vardagshjältar, vanliga personer som kommer till undsättning för andra människor utan att tänka på några som helst konsekvenser, som frivilligt hjälper andra människor till ett bättre liv, som det behövs fler av idag. Aftonbladet har till och med startat en gala för vardagshjältar för att hylla de. År 2007, ur en artikel från DN, lyfte en länspolismästare fram en persons insats då personen i fråga räddat en annan människa ur en sjunkande bil. Han försökte gång på gång få ut kvinnan ur bilen utan att lyckas. Men han gav aldrig upp. Detta sa han själv om den dramatiska situationen (citat):

Då trodde jag att det var kört, men det var aldrig ett alternativ att ge upp.


Länspolismästaren tyckte följande, och jag citerar: "Det behövs mer civilkurage i samhället och genom att visa upp modiga personer smittar deras beteende av sig."

Det finns ju inga tvivel om att folk vill ha hjältar, personer som agerar utan att tänka på konsekvenser utan bara tänker på att förhindra brott och se till att andra människor går säkra. Personer som offrar sig själva för andras välbefinnande. Personer som inte ger upp.

Det ser man även tydligt på den här bilden. På denna bild ses Anton Abele under en manifestation emot våld. Han är en tonåring som har blivit less på allt våld efter att en kompis till honom blivit mördad. Han, och säkert kompisens föräldrar, hade antagligen uppskattat någon hade kunnat agera för att förhindra detta.

Det är ju detta som folk vill ha. Är det inte dags att svara på dessa människors nödrop? Att agera utifrån den förmåga vi besitter. Det finns alltid någonting man kan göra för att underlätta för andra människor. Vi måste bara hitta olika sätt att sprida hjälpen på. Det kan vara alltifrån att starta en organisation (könsstympning t.ex.) eller skrida till direkt handling (stoppa misshandel eller våldtäckt).

Att vara modig är ingen lätt uppgift. Det krävs uppoffring, det krävs förståelse.

Att vara modig är ingen lätt uppgift, men det ska det inte vara heller. Alla är vi modiga på olika sätt, oavsett om man märker det själv eller inte.

Jag tänkte ta och avsluta med ett citat från en filosof som hette Ralph Waldo Emerson och hans syn på en hjälte.

En hjälte är inte modigare än en vanlig människa, men han är modigare fem minuter längre.


Och det är med dessa ord jag vill be att få tacka för mig.


Kommentarer
Postat av: Tobias

jag med, sov så gott!

2010-02-23 @ 23:58:49
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0