Alcatraz och Buskmannen

Av någon anledning vaknade jag redan vid halv sjutiden på tisdagsmorgonen. Jag har i och för sig vaknat tidigt alla dagar jag i San Francisco, men tisdagen var tidigast hittills. Vid halv tiotiden åkte vi spårvagn till Fishermans Wharf där vi käkade frukost på något ställe. Direkt efter frukosten gick vi till båten som skulle ta oss till Alcatraz.

Oh yeah! I´ve been there now! Fo sho!


Denna bilden togs från färjan på väg till Alcatraz.


Ett vattentorn fanns på ön också.


Någon ranger gav instruktioner på vart man skulle gå, vad man fick och inte fick göra på ön samt var toaletterna var.


Ett snapshot på väg till en kort film om Alcatraz.


Just utanför rummet där filmen visades. Har ingen aning om vad den här korridoren har varit en gång i tiden.


En Tommy Gun! Så jäkla coolt!


Jag kommer inte riktigt ihåg vad detta var, men jag tror att detta var något form av tvättrum.


En massa duschar där fångarna tvättade sig, antar jag.


En typisk cell på Alcatraz.


Ett av cellblocken.


Några kända fångar. Från vänster: Alphonse "Scarface" Capone, George "Machine Gun" Kelly, Arthur "Doc" Barker, Alvin "Creepy Karpis" Karpavicz, Robert "The Birdman" Stroud, Ellsworth "Bumpy" Johnson och Meyer "Mickey" Cohen.


En isoleringscell. Inget ställe jag skulle vilja spendera en natt i.


Ett redskap som användes för att bända upp gallret. Detta var bara början på "The Battle of Alcatraz".


Där har ni San Francisco från Alcatraz!


Ett av de tre rummen där tre fångar grävde sig ut och flydde från Alcatraz.


Matsalen ska tydligen ha varit det farligaste rummet på Alcatraz. Varför? Det fanns knivar och andra vassa redskap till hands.


En löpsedel från "The Battle of Alcatraz" i souvenirshoppen.

Fast den coolaste grejen hände nog ändå efter att vi hade återkommit till San Franciscos fastland. Vi började bege oss längs Fishermans Wharf och jag snackade om någonting när storebrorsan helt plötsligt fångar min uppmärksamhet. Han hänvisar mig att kolla åt höger och det gjorde jag också.

Vem ser jag då… OM INTE BUSKMANNEN?! Hur jäkla coolt är inte det? Äntligen har jag fått se honom. Och för er som inte tror mig…


Tji fick ni! Hah!

Nåja, nog om det nu. Sedan käkade vi på något fiskställe på Fishermans Wharf. Sedan knallade vi upp till Lombard Street. Ni vet, den där vägen som går neråt som en s-liknande bana? Den vägen är ju skitkänd från filmer och sådant. Nåja, jag och brorsan började fota lite där.


Det kan vara svårt att se själva vägen, men man ser på bilarna att de går åt vänster och höger.

Efter en stund tog vi taxi till hotellet igen. Senare på kvällev blev det middag på en thairestaurang. Fy helvete vad det regnade och blåste under kvällen. Tror att det till och med var stormvarning på TV. Nåja, det var i vilket fall som helst en fartfylld dag.

Detta var sista dagen i San Francisco. Fortsätt titta in efter fler sammanfattningar!


Kommentarer
Postat av: Faster

Hej Anders! Tack för alla otroligt bra bilder och din trevliga "reseskildring". Det är mycket intressant !

1978 var vi i bla San Francisco, vi tog oss inte över till Alcetraz, tyvärr, men nu äntligen har jag ju fått en väldigt inblick i hur det ser ut.Nu ser jag fram emot fina bilder från Las Vegas (där vi också tillbringade några dygn.

Vi önskar dig och din familj god fortsättning på nya året.!Hälsa alla.

Kram/ Liza Affe hälsar.

2011-01-03 @ 10:03:11
Postat av: milka

Grymt!

2011-01-03 @ 22:03:07
URL: http://milkafembro.blogg.se/
Postat av: Anders

Hejsan, faster! Man ber att få tacka för berömmet! Bilder från Las Vegas och andra ställen kommer snart upp. Hoppas att ni också får en fin fortsättning på det nya året! Ska hälsa alla imorgon bitti.

2011-01-05 @ 06:22:08
URL: http://vardagshjalte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0