Motivation (Livsåskådning)

Nu har det gått tre månader sedan jag startade bloggen (mellan 27-28 april). Runt 100 inlägg har det blivit (jag kan ha räknat fel, fast då kanske bilder och sådant shit är inräknat)! Jag märkte att det var ett tag sedan jag skrev ett inlägg om livsåskådning. Därför hade jag tänkt tala lite om motivation nu.

Enligt Wikipedia är motivation följande: "Motivation är det inre tillstånd som aktiverar beteende och ger den riktningen, stimulerar och styr målinriktat beteende."
Jag behöver nog inte förklara det desto djupare, eftersom de flesta vet vad det innebär. Det jag däremot kan berätta om motivation är att det inte alltid är så lätt att hitta den. För mig är det så, i alla fall.

Vad ger då en motivation, viljan att genomföra saker? Väldigt individuellt, anser jag. Vissa motiveras genom musik, vissa genom filmer. Vissa människor blir motiverade genom berättelser som de har fått höra, andra blir motiverade av sådant som de har gått, eller går, igenom själva. Medan några motiveras av ens partner, motiveras kanske andra av... jag vet inte, en sköldpadda?

Och vad krävs för att motivera mig? Jag har inte den blekaste aning faktiskt. Det ligger säkert i psyket, men kommer som nästan aldrig förbi den där spärren. Och jag vet inte riktigt vad det beror på.
Tro mig: jag har försökt tagga till innan besök på gymmet, men jag kommer ändå inte förbi den där spärren. Och det känns ibland som att jag inte gör några framsteg alls. Jag kanske inte gör det ändå, men ni förstår nog vad jag menar. Det brukar tära på mig ibland. Att jag inte klarar av att känna motivation, som vissa andra kan. Och jag har ingen aning om hur jag ska få den.
Det fanns en episod under den tidiga höstterminen då jag såg gymmet som "ett andra hem". Ungefär så skulle jag vilja känna igen, fast jag vet inte vad som krävs!

Jag var och "sprang" i lördags, och började fundera på om jag borde göra joggingrundor till en god vana. I söndags tränade jag fotboll. Och sedan dess... ABSOLUT INGENTING!
Jag vet vad jag vill. Jag vet att jag kan göra det, men jag HITTAR INTE MOTIVATIONEN!

Vad ska man göra för att hitta den?
Ska man vänta på att den kommer till en lika naturligt som snön kommer i december? Ska man själv leta efter den genom att göra saker man aldrig gjort förut? Eller finns det ens motivation? Behöver man motivation? Kanske bara är att göra det, you know? Just do it!

Nej!
Så enkelt kommer det aldrig att bli för mig. Jag hoppas att jag hittar det som kommer ge mig motivation, och jag hoppas att det kommer snart. Om man inte kan känna motivation... vad är då vitsen med att göra någonting överhuvudtaget?

Vad har jag för mål? Kanske borde ta och fundera över det. Jag är inte så säker längre...

The thing I want the most in life, might just be the thing I will never get!


Kommentarer
Postat av: Nanna

Bra blogg!

2009-07-02 @ 07:46:05
URL: http://nannahelsen.blogg.se/
Postat av: Tobias

jag åker dit med familjen ;D hehe

2009-07-02 @ 08:50:12
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/
Postat av: Beatrice

Svar; Hehehe okej :P Beatles är bäst =)

2009-07-02 @ 09:13:54
URL: http://flickanheterbeatrice.blogg.se/
Postat av: Tobias

Förstår jag :D jag längtar!

2009-07-02 @ 12:26:40
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/
Postat av: Tobias

Vi ska till Side :D

2009-07-02 @ 12:35:41
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0