Politik kanske är någons liv

Sitter på msn och har haft en rätt lång (och fortfarande pågående diskussion) om politik. Inför EU-Parlamentsvalet rättare sagt. Sacke uppmanar mig att gå och rösta på något parti.


Jag förstår hans poäng. Han vill att jag röstar på det som jag tycker känns är rätt. Själv tycker han PP är ett bra alternativ, som jobbar för integritet. Jag är måhända inte lika intresserad av politik som han är, men OM jag inte har någon åsikt (är ju rätt länge kvar, kanske jag hinner få någon åsikt, kanske har jag en redan), vad ska jag då i vallokalen och göra? Och han tycker att jag inte bör rösta blankt. Soffpotatis nästa! Eller rösta Bamsepartiet (hans förslag).

Integritet eller ej, den som lever får se hur världen ser ut om några år.

Får man förresten hota någon att lägga upp känsligt material om en själv på nätet om man inte röstar? För att man själv är upptagen minding your own business?

Kommentarer
Postat av: Tobias

svar: nice hörru du ;)

2009-05-25 @ 21:58:26
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/
Postat av: Emelie

hahah jooo lite sunkigt kan de juh få va men detdär är överdrivet!! :D

jaa det är jättesvårt att fatta sig på domdär tunnelbanorna, haha, jag följde bara eftter mina kusiner hela tiden :D dom bor där så dom hittar :P

2009-05-25 @ 23:04:16
URL: http://seashore.webblogg.se/
Postat av: Sandra

Det är bra det :) Man ska hålla sig undan spriten. Men det är jag inte alls bra på.

2009-05-26 @ 02:10:32
URL: http://froggie.blogg.se/
Postat av: Felicia

haha jamen det är väl det som räknas :P

2009-05-26 @ 09:11:19
URL: http://thatsjustthewayiam.blogg.se/
Postat av: L8

Gud och jag har iaf sagt upp kontakten för över 10 år sedan. Inte för att han någonsinn varit min vän. Men han får gladerligen vara andras vän, och det accepterar jag. :) Vad gäller val... Alla bör rösta, vet man inte på vad, så rösta blankt. Då har man iaf gjort sin röst hörd.

2009-05-26 @ 11:48:25
URL: http://lottahietanyberg.blogg.se/
Postat av: Felicia

ja :P

2009-05-26 @ 11:55:45
URL: http://thatsjustthewayiam.blogg.se/
Postat av: Felicia

Inte så mycket, försöker få iordning min jäkla frisyr..

du? :P

2009-05-26 @ 12:38:00
URL: http://thatsjustthewayiam.blogg.se/
Postat av: L8

Absolut. Att rösta blankt är också att rösta. Inget snack om saken. Man behöver inte rösta på ett parti för att tycka till. Man kan tycka till genom en blank röst.

2009-05-26 @ 12:57:18
URL: http://lottahietanyberg.blogg.se/
Postat av: sacke

L8, säg hur mycket en blank röst säger till en politiker? (förutom att man är inkompetent inom den politiska grenen och att de partier som existerar inte just passar röstaren själv)



Skulle vara jättetrevligt att veta!



Trotsallt finns det exempel på saker som kan förändras om man röstar, att rösta blankt däremot gör inte ett skit och det är att vara ett extremt ego.



Om man inte vet vad man ska rösta på, ska man åtminstone ge de sämsta partierna en chans!



Ett citat av PP



"Sällan har grundpelarna i vårt demokratiska samhälle varit så hotat som nu. Under den förra vänsterregeringen inleddes attackerna med en så lång rad integritetskränkande lagförslag att begreppet B​o​d​s​t​r​ö​m​s​a​m​h​ä​l​l​e​t myntades. Eller som den dåvarande SSU-ordföranden Anna Sjödin uttrykte det B​o​d​s​t​r​ö​m kommer att gå till historien som den justitieminister som spolade ner svenskarnas integritet i toaletten.



Många trodde att en liberal högerregering skulle ändra kurs men istället trappar de upp attackerna med FRA och IPRED.



Korruptionen och rättsrötan finns på alla nivåer och nu är det upp till DIG att avgöra om DU vill nöja dig med att knyta näven i byxfickan eller vara med och skriva historia som du stolt kan berätta om för dina barnbarn.



EU-valet är inte ett val som avgör om vi får höger- eller vänsterpolitik i Sverige och det ger ett utmärkt tillfälle att ge ett tydligt besked att det räcker nu. Det beskedet ges med en röst på Piratpartiet, de borgliga partierna och Socialdemokraterna är däremot en katastrof i detta avseende. Lite mindre dåliga är V och MP men de kommer att behöva ta partipolitisk hänsyn. Vi behöver någon som bevaka vad som sker i maktens korridorer och som inte har en partipiska vinande över huvudet. En larmklocka som skräller högt så att vi kan gå till motangrepp i tid. Bra siffror för Piratpartiet är i sig också något som kommer att sätta press på övriga partier att ändra sin politik.



Utnyttja de demokratiska rättigheterna som du fortfarande har och gå och rösta, gärna nu på en gång så att det blir gjort (om du ångrar ditt val kan du alltid ändra dig genom att lägga en ny röst på valdagen). Det är nu det händer!



Vill du göra mer sprid gärna detta till dina vänner. "





//sry för dubbelpost

2009-05-26 @ 21:39:24
Postat av: Anders

Okej, Sacke. Om du läser den här kommentaren, kom ihåg följande:



I fortsättningen tänker jag inte låta politiska debatter få ske inom denna blogg, så om du planerar att skriva fler politiska inlägg, DON´T. Det finns forum för sådant någon annanstans på internet.



Dessutom... jag har redan gått igenom detta med dig (och jag tänker inte börja om, ska bara konstatera en grej), och klart det är ego att rösta blankt. Faktum är, det spelar ingen roll vad man röstar, då man ska rösta för sina EGNA åsikter.

Du talade med mig om att det är ego att rösta blankt. Och du tycker inte att din röst är ego? Bara för att du stödjer PP? Som om det är någon sorts högre makt?



Som jag har sagt, jag respekterar din åsikt. Jag kommer låta dig få tycka vad du vill, och jag vill att du ska göra samma sak för mig. Tycker jag på ett visst sätt, låt mig tycka det.



Personliga åsikter ska få framföras. Om man vill det eller inte, det är upp till var och en. It´s called democracy.



Så försök inte att styra mitt liv. De val jag gör är mina, och enbart mina. Dina val är dina egna, andras val är andras egna val. Egoistiskt eller ej, man röstar som sagt för sina egna åsikter. Vill man rösta blankt, så får man rösta blankt.



Om du vill försöka avskaffa blanka röster, go ahead! Då bidrar du till demokratins fall. Hur ska du ha det?



Som sagt, politiska inlägg NO MORE! Kom nu ihåg det, Sacke! Eller någon annan för den delen.

2009-05-26 @ 22:02:21
URL: http://vardagshjalte.blogg.se/
Postat av: Anders

Sacke: jag tänkte inte diskutera politik i denna blogg I FORTSÄTTNINGEN, dvs efter mitt förra inlägg. Jag tänker inte göra det nu heller, utan jag ska påpeka att jag borde ha tänkt på att det var till just L8 du riktade frågan. Shit happens, liksom.



Jag kommer eventuellt ta upp dina kommentarer angående min kommentar när vi träffas personligen för att reda ut vissa frågetecken. För att undvika att jag bryter mot min egen regel, så att säga. :)

2009-05-27 @ 20:51:06
URL: http://vardagshjalte.blogg.se/
Postat av: Anders

Ska tillägga också, Sacke, att det kanske blev lite personligt gentemot dig i mitt första inlägg. Jag var "i stridens hetta", så att säga :P

2009-05-27 @ 21:03:27
URL: http://vardagshjalte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0