Born In The U.S.A.

Som jag lovade senaste gången jag publicerade ett musikinlägg så lovade jag att nästa inlägg skulle tillägnas Bruce Springsteen-fans bland min lilla skara med läsare. Tja, jag ska inte taskig och bryta det löftet. Min personliga relation till Bruce Springsteens musik, hur skulle jag vilja beskriva den? Ytlig kanske är det bästa ordet i det här sammanhanget. Jag har hört en del av hans musik genom åren, och egentligen har jag aldrig haft någonting emot hans musik heller. Det har bara fallit sig naturligt att jag inte har lyssnat/diggat på Bruce så mycket.

Fast under senaste tiden har det börja smyga sig lite närmare. Bruce-suget, alltså. Den låten jag gillar mest? Inte helt onaturligt blir mitt svar Born In The U.S.A. Det är ju klart att han har många andra bra låtar, men personligen fastnar den här bättre. Kan bero på trumtakten är så jäkla... skön. Känns mäktigt på något sätt. Bevis för min teori angående den mäktiga känslan ser ni på detta klipp.

Nåja, studioversionen är också bra. Here it comes!


Born down in a dead man's town
The first kick I took was when I hit the ground
You end up like a dog that's been beat too much
Till you spend half your life just covering up

Born in the USA
I was born in the USA
I was born in the USA
Born in the USA

Got in a little hometown jam
So they put a rifle in my hand
Send me off to a foreign land
To go and kill the yellow man

Born in the USA
I was born in the USA
I was born in the USA
I was born in the USA
Born in the USA

Come back home to the refinery
Hiring man says, 'son if it was up to me'
Went down to see my V.A. man
He said, 'son don't you understand'

I had a brother at Khe Sahn, fighting off the Viet cong
They're still there, he's all gone
He had a woman he loved in Saigon
I got a picture of him in her arms now

Down in the shadow of the penitentiary
Out by the gas fires of the refinery
I'm ten years burning down the road
Nowhere to run, ain't got nowhere to go

Born in the USA
I was born in the USA
Born in the USA
I'm a long gone Daddy in the USA
Born in the USA
Born in the USA
Born in the USA
I'm a cool rocking Daddy in the USA

Kommentarer
Postat av: :)

Videoinlägg Anders!!

2010-04-07 @ 12:39:02
Postat av: Anders

Vem du än är så gjorde jag ju ett videoinlägg rätt nyligen. Håll tillgodo med det, :)!

2010-04-07 @ 13:39:08
URL: http://vardagshjalte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0