Zombieland

Okej, en zombiefilm kanske snäppet utöver det vanliga! Detta är nämligen inte Dawn Of The Dead... Detta är Zombieland!

För de som inte har sett filmen: en hel del spoilers kan förekomma i recensionen, så om har tänkt se filmen: läs inte recensionen!


Bildkälla

Handling

Själva konceptet för filmen är enkelt: USA har drabbats av en Zombieinvasion som har spritts från "Galna-Ko-sjukan" (tro det eller ej) via "Galna-människo-sjukan" (om man kan skriva så) till "Galna-zombie-sjukan". I filmens början får vi följa Columbus, en ung kille som är på väg till Columbus, Ohio för att ta reda på om hans föräldrar lever. Han är den sista levande människorna i USA. Trodde han i alla fall, tills han stöter på Tallahassee. Tallahassee dödar zombier och letar samtidigt efter Twinkies (en sorts bakelse/kaka). Dessa två gör varandra sällskap och stöter senare på Wichita och Little Rock, ett syskonpar som fullständigt blåser Columbus och Tallahassee. Dessutom gör de det vif två tillfällen innan de bestämmer sig för att sammarbeta för att överleva i Zombieland.

Regissören

Regissören är en man vid namn Ruben Fleischer. Enligt IMDB (Internet Movie Database) har han inte regisserat särskilt mycket vilket skulle innebära att han är relativt "oerfaren". Okej, oerfaren kanske är att ta i, men jag har aldrig stött på hans namn tidigare i alla fall.

Vad tyckte då jag om filmen?

Jag visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig av denna film. Efter att ha sett trailern första gången var jag nästan fast. Skulle det vara en actionrulle med en gnutta humor eller skulle det vara en parodi på zombiefilmer därute? Det visade sig att jag hade fel rätt igenom.

Det var en Actionrulle med en jävla massa humor! I alla fall om ni frågar mig.

Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Kan väl börja med att säga att manusförfattarna har fattat grejen från tidigare zombiefilmer! Det märker man genom Columbus "överlevnadsregler". Gång på gång så upprepas vissa grunderegler i olika senare på ett nästan klockrent sätt. Flåset, dubbelattacken (eller vad den hette), kolla baksätet o.s.v. Alla de här reglerna är väsentligt för att överleva i denna filmen.

Skådespelarna gör inget dåligt jobb heller! Jesse Eisenberg som Columbus gör en alldeles klockren tolkning av sin rollfigur. Jag tror faktiskt inte att någon skulle göra bättre ifrån sig med den rollen. Woody Harrelsons karaktär Tallahassee är nästan definitionen av bad-ass i den här filmen. Nu jämför jag inte honom som bad-ass med någon annan för det finns nästan alltid någon tuffare bad-ass där ute, men just för denna filmen är han bad-ass. Sedan att han garvar varje gång han har ihjäl en zombie gör inte saken sämre.

Filmens budskap skulle kanske kunna vara att "Samarbeta för att överleva" eller "Lita på folk" eller dyligt. Fast egentligen kanske filmens budskap helt enkelt bara är: "Vill du överleva en zombieinvasion? Se den här filmen!" Det där kanske ni ska tolka med en liten nypa salt, men oavsett vad filmen har för budskap så kommer man inte ifrån att den är jävligt skönt. För att citera MovieZines recension av Zombieland:

Årets kultfilm är här!

Mitt betyg

Det finns egentligen inte så mycket att snacka om! 5 av 5 toasters. Kanonkul!

Kommentarer
Postat av: derek

den är bra :D

2010-04-14 @ 22:56:31
Postat av: Anders

I know, Derek :P

2010-04-15 @ 03:11:22
URL: http://vardagshjalte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0