Vem gör fel? (Livsåskådning)

Är det bara jag som blir nyfiken?

Bilden är en länk.

En anställd på McDonalds skrev negativa kommentarer om sin arbetsplats på sin blogg. Detta resulterade i att hon fick sparken. Efteråt skrev hennes chef ett facebookmeddelande: ”Precis sagt upp en tjej som bloggade riktigt illa om sin arbetsplats ... inte helt smart att hitta på massor bara för att polarna skall få sig ett skratt ... men nu småskrattar jag i vilket fall ... =0))”

Vem gör fel? Egentligen?

Må hända att den anställda kvinnan bär skulden, men chefen och eventuellt andra anställda har säkert bidragit till detta utspel. Någonting måste ju ha triggat denna kvinna att skriva som hon skriver. Fast precis som det står i artikeln: "– Om du inte är nöjd med din arbetssituation så har du en skyldighet att ta det med din arbetsgivare först, sedan kan man ta det vidare till facket om man är ansluten dit, säger Ackholt till Aftonbladet."

Man måste ju kunna kommunicera med sin chef. Har man ett problem på arbetsplatsen bör man inte tveka att ta upp det. Hjälper inte det så ta det med facket. Om man inte är ansluten till facket? Då vet jag inte. I vilket fall som helst var det fel av kvinnan.

Vad gäller chefen så agerade han inte heller felfritt. Jag syftar då främst på facebookmeddelandet. Fast då vet varken jag, eller de flesta andra, bakgrunden till denna händelse.

Jag skulle verkligen vilja veta vad som triggade allt det här! Vad hon skrev, varför hon skrev det, på vilket sätt skrev hon det? Problem på jobbet? Utanförskap? Dåliga arbetstider? Var chefen jobbig? Var det må hända miljön på arbetsplatsen som fick henne att skriva så? Rivalitet med de andra anställda?

Under tiden kan ni ju fundera en liten stund: vem gör fel? Egentligen?

Kommentarer
Postat av: Rille

Vad jag har hört var allt hon skrivit egentligen bara påhitt. Hon skrev ett ironiskt, hemsk och grotekst inlägg i sin blogg om McD. Vän till mig som känner sa att hon bara trodde hennes närmaste vänner läste och ville ge dem ett gott skratt.. tragiskt att hon ska hängas ut...

2010-01-18 @ 21:28:34
Postat av: Anders

Om detta var syftet med inlägget så borde det ju ha lyfts fram. Hon hade kanske kunnat fråga sin chef ifall det var okej först. Ändå så verkar det konstigt om det hon skrev bara var nonsens. Om det klart och tydligt är en förvriden bild på företaget med en ironisk, hemsk och grotesk underton känns det som att de borde ha lite självdistans. Nu menar jag inte att de inte ska sitta och inte göra någonting, men om beskrivningen inte alls stämmer överens bör de nog ta det med en liten nypa salt.



Antagligen var detta kanske det enda de kunde göra. Man kan ju inte gå med på att företaget man jobbar för framställs i dålig dager.

2010-01-19 @ 11:30:07
URL: http://vardagshjalte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0