Har debattören någonting emot köttätare? (Bullshit!)

Av någon anledning brukar jag inte bry mig om folk kritiserar folk som äter kött, men vad är det här för någonting?


Bildkälla

Veganen Hirad Rezazadeh har skrivit detta debattinlägg om köttindustrin, hur illa den behandlar djur och hur "industrin dödar miljardtals kännande individer på löpande band" (dvs. grisar etc.). Jag har absolut ingenting emot veganer. Som individ ska man själv få välja vad man vill konsumera inom matväg. Dock har jag ett litet problem med följande citat:

"Den främsta anledningen till köttätande är att folk tycker det är gott att äta kött. Men en handling kan aldrig vara moraliskt försvarbar utifrån hur mycket njutning det ger en själv, utan det måste tas hänsyn till den som berörs av ens handlingar. En våldtäktsman kan aldrig legitimera sin handling oavsett hur mycket njutning det ger denne."

...

Är det bara jag, eller ringer det några varningsklockor? Jämställer debattören köttätare med våldtäktsmän? Tolkar jag hela citatet fel?

Vidare har personen i fråga mage att skriva att utnyttjandet av djur är "det värsta förtrycket mänskligheten utövar". Stoppa pressarna! Ursäkta? Som jag nämnde tidigare ovan så har jag ingenting emot veganer och respekterar att de har valt sin livsstil, men när köttätare - vanliga jävla Svenssons - framställs som Bad Guys just för att de äter kött, då känns det som att denna person är ute på djupt vatten. Ungefär som att person skulle vilja att alla ska bli veganer, precis som personen själv.

Egentligen kanske det inte är köttätarna som personen i fråga vill kritisera. Själva industrin i sig kanske man eventuellt kan ifrågasätta, hur djuren sköts. För några år sedan var köttfusket på ICA stort scoop. Nyligen kunde man läsa om grisar som antingen fick äta eller sova i avföring, jag kommer faktiskt inte ihåg. Hur kommer det sig då att debattören halkar in på köttätarna - vanliga jävla Svenssons - och får de att framstå som ondskefulla? Tror veganen på största allvar att han/hon (det framgår inte av artikeln, men jag antar att det är en kvinna utan några som helst rasistiska, diskriminerande eller främlingsfientliga undertoner) uppfyller ett mycket större syfte i världen och är en bättre människa än köttätaren, bara för att just denna personen inte äter kött? Snart kanske veganer samlas och börjar knacka dörr runt om i Sverige i sann Jehovas Vittnen-anda.

Jag måste poängtera igen att jag inte har någonting emot veganer, men när de ger sig på den vanliga köttätande människan och så gott som stämplar de som våldtäktsmän, kannibaler och dylikt tycker jag faktiskt att de borde ta och lugna ner sig några grader. Dessutom angående citatet att utnyttjandet av djur är "det värsta förtrycket mänskligheten utövar", tro mig: det sker andra saker där ute i världen som är, utan att överdriva, åtminstone några gånger värre än att ta några tuggor i en stor stek. Eller varför inte en saftig hamburgare en sommarkväll framför en brasa i goda vänners sällskap? Ska jag tolka det som att det är en dödssynd att konsumera kött? Eller ska jag tolka att det endast är industrin som kritiseras? Det hade jag kanske kunnat förstå, men det är såhär jag har tolkat texten.

Och NU till min poäng: återigen poängterar jag att jag inte har någonting emot veganer och att folk har rätt att få äta vad de vill, men när man börjar kritisera köttätare och framställa de som onda (avsiktligt eller inte) just för att de äter kött, det tycker jag är väldigt absurt.

Nej, jag tycker inte det är absurt. Jag tycker det är Bullshit! Big time, major league Bullshit!

Kommentarer
Postat av: Tobias

svar: exakt :) vi får väl se om det går igenom ;)

2010-05-18 @ 18:50:10
URL: http://grymtroligperson.se/
Postat av: Snilleblixten

KÖTT = MORD! Människan skapades till vegetarian, precis som gorillan! Barbariskt att döda!



http://blogg.aftonbladet.se/snilleblixten/2009/11/kott-mord-manniskan-skapades-till-vegetarian-precis-som-gorillan-barbariskt-att-doda

2010-05-18 @ 21:35:14
Postat av: Carina

Men snälla rara, nu får du väl allt försöka tänka till lite grann, köttbiten du en varm sommarkväll i goda vänners sällskap njuter av har väl för sjutton gubbar ändå varit ett levande djur innan det slaktades för att du skulle få "njuta!" av den tuggan. Du måste ju ändå ta eget ansvar för vad du äter, äter du djur bidrar du till att hålla köttindustrin och djurhållningen den medför vid liv. Du medger ju själv att djurhållningen många gånger är under all kritik. Visst, obehagligt med vissa sanningar men faktum är att var och en av oss måste ta eget ansvar, söka kunskap, ta ställning, vill vi låta djur plågas och slaktas på det mest grymma sätt för att sedan äta upp dem? Det är ett ansvar var och en av oss måste ta, t.om en "vanlig Svennson" borde kunna fixa det.

2010-05-19 @ 00:51:29
Postat av: jessica

Jag är timmis på ett charkeri, alltså påläggsfabrik!=P Men inget roligt ställe..

2010-05-19 @ 13:06:26
URL: http://saywhatyouwant.blogg.se/
Postat av: Anders

Du har absolut en poäng, Carina! Alla tar vi ansvar för vad man äter. Vissa väljer att äta kött, andra avstår. Det jag först och främst ville få fram med detta inlägg är att jag inte tycker det är okej att man blir kritiserad bara för att man just äter kött. Jag klargör bara detta ifall det inte tydligt framgick i inlägget.

2010-05-19 @ 17:45:20
URL: http://vardagshjalte.blogg.se/
Postat av: Martin

Varför dödar du djur när du inte måste göra det för att överleva?

2010-05-27 @ 22:12:37
Postat av: Anders

Martin: det är ett personligt val, antar jag. Lika personligt val som varför vegetarianer/veganer inte äter kött. Sedan kan jag tycka, amatörspråkvetare som jag anser mig vara, att det är smutskastning att klassa köttätare som mördare.



Jag är den som konsumerar, inte den som dödar djuren, även om du nu anser att jag passivt bidrar till denna problemställning genom att just äta kött. Och det är just det som jag behandlade med detta inlägg: att det känns lite skrämmande att man blir klassad som en dålig människa just för att man äter kött. Så vitt jag vet har människan i urminnes tider ätit kött. Dock tänker jag inte gå in på några vetenskapliga teser som skulle kunna bevisa det eller motsatsen.



Du anser kanske inte att det är okej att äta kött. Jag anser i vilket fall som helst att det är okej att göra ett personligt val, så länge man inte kritiserar andra för vad andra äter. Det finns andra saker som sker i livet som man kanske bör lägga lite mer fokus på.



Tack för mig!

2010-05-28 @ 14:37:19
URL: http://vardagshjalte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0