One interview down; hopefully two to go.

Greetings from Santa Barbara! Igår blev det återigen en sen natt. Jag satt uppe och fixade färdigt mina frågor inför intervjun jag skulle ha på onsdagsmorgonen. Dock tog jag en paus ett bra tag och skypade lite med Anna. Kan säga att det verkligen var på tiden då vi inte har skypat sedan december någon gång. Det var i alla fall trevligt! Jag gick i vilket fall som helst och sov runt femtiden.

Ja, ja, ja. Jag vet vad ni tänker...

Runt tiotiden steg jag upp och gjorde mina vanliga morgonsysslor innan jag begav mig till biblioteket för att skriva ut ett papper samt ha min intervju där. Nu kan jag i och för sig berätta konceptet angående min story. Storyn handlar helt enkelt om två stycken music business studenter som har startat ett eget biljettkontor för drygt ett år sedan. Nu vet ni lite om bakgrunden i alla fall.

Själva intervjun i sig gick ganska bra, tror jag. Jag fick en del intressanta fakta och citat så förhoppningsvis blir det bra i slutändan. Nu måste jag ring till John Clark, musiklärare och "department chair", för att få lite mer fakta och citat. Jag försöker även fixa en intervju med en tredje källa, men låt oss bara säga att den här personen inte är särskilt kvick på att svara på e-mail.

Nåja, vi släpper det ett tag!

Sedan gick jag till cafeterian för att käka lite. Det fick bli lite salladsplock och sedan drog jag vidare till multimedian. Det var fan inte roligt eller intressant överhuvudtaget. Dessutom var jag så jävla trött.

Gee, I wonder why...?

Jag däckade några gånger under den lektionen kan jag påstå. Nåja, allting som vi ska lära oss finns online så får väl kolla upp den där jävla Marshall McLuhan. Om vi nu går vidare så gick jag hem direkt efter lektionen och skulle ladda upp mina bilder inför fotolektionen. Tyvärr var någonting skumt med Moodle så jag inte kunde ladda upp bilderna hemma så jag laddade upp de på ett annat ställe. Och sedan knallade jag tillbaka till skolan.

Om jag inte redan har berättat om uppgiften kan jag göra det nu. Vi hade i uppgift att ta bilder på en stol. Ja, ni läste rätt. På en stol.

Själva grejen med uppgiften var att vi skulle ta två typer av bilder: objektiva och subjektiva. I varje kategori skulle vi ta tre bilder med olika exponering: en underexponerad, en normalexponerad och en överexponerad. Jag kan visa två exempel.


En objektiv bild med normalexponering.


En subjektiv bild med normalexponering.

Problemet som jag hade var att jag inte riktigt kunde ändra inställningarna som jag vill. Under fotolektionen, som jag alldeles strax ska berätta om, hittade jag dock hur man växlade mellan att ändra slutartiden och f-stoppet.

Under början av fotolektionen visade Jezaira, min lärare, upp några olika coola bilder innan hon började förklara en ny uppgift vi har två veckor på oss att slutföra. Jag berättar mer om den vid ett annat tillfälle. Sedan var det tänkt att man till den här lektionen skulle ha tagit med sig tio personliga tillhörigheter, vilket jag självklart skulle glömma bort. Det jag fick göra var att ta vad jag hade fickorna och på huvudet: nyckelknippa, mobil, körkort och min keps. Sedan fick vi tre minuter på oss att riva ut bilder från olika magasin som vi skulle använda till ett självporträtt.

Det gick väl sådär kan jag väl säga. Varför har jag inte bättre minne för?

Sedan skulle alla gå omkring och kolla på allas självporträtt samt kommentera de och försöka lista ut hur skaparen är som person. De som kollade in mitt började snacka om att jag var turist eller något. Jag funderade helt ärligt på att säga såhär om deras gissningar:

That's a good guess. But it is also incorrect.

Nåväl, det är så det går när man glömmer grejer. Efter lektionen gick jag hem (obvisously). Nu sitter jag och kollar Conan med Daniel och Elin. När det är slut ska jag försöka börja skriva på min story. I övrigt: hoppas att allting är bra med er där hemma i Sverige!

Kommentarer
Postat av: Malin

Sv: tack ska kika vidare. Jag vet att de har precis samma sak men i kringelform haha pa Marks & Spencer sa det far bli det i varsta fall! Smakar ju precis samma sak haha.

2011-02-10 @ 17:16:50
URL: http://piccadillytears.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0