Is this psychology, or what?

Greetings from Santa Barbara! Kom alldeles precis hem från min fem timmars fotolektion. Jag berättar dock lite mer om den senare i inlägget.

Tänker börja med att säga att jag inte gick och la mig tidigt igår kväll. Gick väl i säng där runt halv tre. Kanske närmare tre. Steg i alla fall upp runt tolv, duschade, tog på mig första bästa plagg och knallade till skolan för att ha Introduktion To Multimedia. I sedvanlig ordning pratade hon på om "graphic concepts" samt högra och vänstra hjärnhalvan. Ja, och sedan visade hon något klipp med Oprah Winfrey som intervjuade en snubbe som skrivit en bok om hjärnhalvornas egenskaper.

Jag kan fotfarande tycka att det känns som mer psykologi vi läser, men man kan inte sticka under stolen med att det är ganska intressant.

Direkt efter lektionen gick jag hem, käkade, laddade upp bilden jag snackade om i förra inlägget och gick till skolan för min tidigare nämnda kvällslektion. Innan lektionen började passade jag på att plocka på mig en kopia av The Channels första pappersupplaga för den här terminen.

Bilden som följer är sidan som jag hjälpte till att utforma under production i fredags.


Vad har då jag gjort på denna sidan? Själva mallen till sidan var redan inlagd i InDesign, programmet vi använder för layout av sidorna. Det jag gjorde var att lägga in och trimma texten, lägga in bilder samt skriva rubriker och underrubriker (med stöd från Patricia och övriga redaktionen, så klart). Längst ner på sidan ser ni personallistan, men den gjorde inte jag.

Det var lite kort om vad jag gjorde på sidan. Om vi nu kommer tillbaka till fotolektionen. Det vi gick igenom på lektionen var hur man ställer in slutartid, exponering, ISO och bländaren samt gick igenom våra självporträtt vi tagit under veckan som gått. Jag fick helt acceptabel kritik på min bild (med tanke på att jag knappt vet hur man hanterar slutartid, bländare och vad det nu kan tänkas heta). Jag fick kritik på att bilden var lite för mörk, men själva inramningen verkade vara helt okej.

Efter lektionen fick vi nästa veckas uppgift: ta några bilder på en stol. Dels från en objektiv synvinkel, dels från en subjektiv synvinkel. Samtidigt ska vi ha tre bilder från varje synvinkel: en överexponerad, en normalexponerad samt en underexponerad. Jag kommer att berätta mer och visa bilderna från uppgiften när jag börjar bli klar.

Vi fick även en annan uppgift till nästa vecka: ta med tre magasin och tio personliga saker. Ska bli intressant att se vad vi ska göra då. I övrigt: hoppas att allting är bra med er där hemma i Sverige!

Kommentarer
Postat av: Alexandra

tack så mycket :D

på lokabubblorna hade jag: f/7.1 s1/40 ISO 640 :)

vad kul att du pluggar utomlands, funderar själv på att åka till New York och läsa några fotokurser på ICP till hösten :)

2011-02-03 @ 08:46:37
URL: http://alexandrareichert.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0